Havkajakker

Link til klubbens havkajakker

En havkajak er beregnet til brug på havet, og derfor er den udstyret med mindst to vandtætte skot-rum, dæksliner og liner til at stuve grej på dækket.

Havkajak har en del spring (bananform), der giver en god form i bølger, og en ret flad bund, der gør dem meget stabile. Den er god at tage på tur i. Havkajak findes med enten ror, finne eller begge dele.

Materialer: Plast eller glasfiber, men kan også være i kulfiber/kevlar.
Vægt: 23-27 kg.

Klubbens havkajakker har meget forskellige egenskaber og udformninger. Nedenfor er en nøgle til at vælge rigtigt, ud fra spørgsmål som:  Hvad vil jeg? Hvad kan jeg? Skal der være god plads til benene? Hvordan er vejret? Hvor skal jeg hen? Hvor meget skal jeg ha’ med? For én kajak kan ikke opfylde alle behov på én gang

Ordforklaring:

Materialer: Glasfiber er et hårdt men sprødt. Det går forholdsvis let i stykker men er muligt at reparere. Polyethylen (PE) er blødt og giver efter. Til gengæld er det næsten umuligt at reparere. Begge materialer bliver ridsede af sten, sand og beton.

Spring: Er udtrykket for, hvor meget kajakkens bund buer opad mod enderne. En kajak med et stort spring er meget buet. Bundet på en kajak med et lille spring er mere som en ret linje.

Spantsnit: Er faconen på skroget, hvis det skæres over på tværs og man kigger ind på snitfladen. ”Knæk-spant” betyder at der er skarpe hjørner i overgangen fra bund til side (som den oprindelige grønlandskajak, hvor dyreskindet var spændt ud over et træ-skelet). V-form betyder at bunden er vinkelformet.

Volumen: Det antal liter, kajakkens samlede skrog indeholder, hvis det fyldtes med vand.  Volumen siger blandt andet noget om lastevne og vindfang.

Finne: Et sværd i bunden af kajakkens bagende. Finnen sænkes ned, for at modvirke at bagenden skrider ud til siden på grund af sidevind. Finnen kan ikke bruges aktivt til at styre kajakken med.

Ror: Roret sænkes i vandet fra bagenden af kajakken. Kajakken styres ved at dreje roret med fodpedaler.

Keyhole cockpit: En siddeåbning udformet som et ”nøglehul”. Formen gør det nemmere at få benene med sig ved ind- og udstigning.

Ocean cockpit: En lille, næsten cirkelformet siddeåbning. Formen gør ind- og udstigning vanskelig, så agterdækket skal inddrages som ”mellemstation”.

Dæk: Oversiden af kajakken. Jo højere dæk, jo mere ben- og baggageplads. Faconen gør det dog vanskeligere at læne sig til siden og bagud i rul og ved styretag.

Skot: Et vandtæt rum i begge ender af kajakken. Skottet giver kajakken opdrift